Tunisko - úvod

Termín:

15. – 25.8. 2006

(CK EXIM Tour)

Tunisko, Tuniská republika, arabsky Al-Džumhúríja at-Túnisíja Stát v severní Africe u Středozemního moře; 164 150 km2, 8,9 mil. obyvatel (1995), hustota zalidnění 54 obyv./km2, hlavní město Tunis (674 000 obyvatel, 1994); úřední jazyk arabština, měnová jednotka 1 tuniský dinár (TND) = 1 000 millimů. Administrativní členění: 23 guvernorátů.Severní část pobřeží je skalnatá, místy s korálovými útesy, na východě nízké pobřeží se zálivem Malá Syrta. Jižní a východní část země pokrývají nížiny, na severozápadě zasahují horská pásma Atlasu (nejvyšší Djebel Chambi, 1 544 m n. m.). Na jihu poušť Sahara. Stálých řek je málo, největší na severu Medžerda; četná slaná bezodtoká jezera (Chott el-Djerid). Podnebí při pobřeží subtropické středomořské, na Sahaře suché kontinentální až tropické. Na pobřeží středomořská vegetace, na jihu polopouštní stepi až písečné pouště.

Obyvatelstvo tvoří zejména Arabové (98 %), menšina Berberů (1,2 %). Náboženství muslimské (99 %, sunnité). Přirozený přírůstek obyvatel 1,8 % ročně (1993). Střední délka života mužů 67 let, žen 69 let (1990 – 95). Negramotnost 33 % (1995). Urbanizace 54 % (1990).

Rozvojový stát s rostoucím průmyslem a významným cestovním ruchem. Hrubý národní produkt 1780 USD/obyv. (1993). Z ekonomicky aktivních obyvatel pracuje 25 % v zemědělství, 34 % v průmyslu (1989). Obdělává se 32 % plochy, pastviny pokrývají 20 %, lesy 4 % území (1993). Pěstují se olivy (670 000 t, 1994, jeden z nejvýznamnějších svět. producentů), palma datlová (86 000 t), pšenice, ovoce a zelenina, cukrová řepa, mandle, vinná réva. Chov ovcí (7,1 mil. kusů, 1994), koz, skotu. Těží se fosfáty (5,6 mil. t, 1994), železná ruda, ropa, zemní plyn, soli. Průmysl zpracovává těžené suroviny (hutnický, petrochemický, úprava fosfátů) a zemědělskou produkci; dále průmysl textilní, chemický. Dopravní síť hustá jen při pobřeží. Hlavní přístavy Tunis, Sfax. Rozvinutý přímořský cestovní ruch; 4,1 mil. zahraničních návštěvníků ročně (1995), příjmy z mezinárodního cestovního ruchu 1,5 mld. USD (1995).

Ve starověku osídleno Berbery, v roce 814 př. n. l. založeno punské město Kartágo, po punských válkách 146 př. n. l. připojeno k římské říši, zřízena provincie Africa. 439 – 534 ovládnuto Vandaly, poté součást byzantské říše. Od 7. stol. islamizováno, 670 založeno město Kairouan. 800 – 909 ovládnuto Aghlabovci, 909 – 1048 Fátimovci, v 11. – 12. stol. Zíríovci, 1159 – 1570 Hafsovci. V roce 1570 Tunis připojen k osmanské říši. 1705 – 1957 zde vládli bejové z dynastie Husajnovců. Od 19. stol. se Tunisko stalo předmětem zájmu koloniálních velmocí, po Tuniské krizi zřízen 1881 – 1956 francouzský protektorát. Do čela národního hnutí se postavila strana Nový Dustúr, 20. 3. 1956 dosažena nezávislost, 25. 7. 1957 vyhlášena republika. 1973 – 74 proběhla neúspěšná jednání s Libyí o sjednocení. Tunisko je nezávislá republika. Hlavou státu je prezident, volený obyvatelstvem na 5 let. Zákonodárným orgánem je jednokomorové Národní shromáždění (163 členů, funkční období 5 let). Výkonná moc je v rukou prezidenta a vlády. Poslední volby se konaly 20. 3. 1994. Prezident Zín al-Ábidín Ben Alí (* 3. 9. 1936).

Už dlouho jsme se chystali na poznávačku Tuniskem. Chtěli jsme ji ale jet o prázdninách, aby děti nezameškaly školu. Okruhů Tuniskem jsou desítky od různých kanceláří, ale prázdninové termíny se prakticky nevyskytují. Asi se nikomu nechce nejteplejší měsíce v roce strávit na severu Afriky cestováním v autobuse a trmácením po památkách. Nicméně u FIRO Touru jsme nakonec našli termíny hned dva. Jeden z nich se nám zdál trochu lepší, hned počátkem roku jsme si jej tedy zamluvili (a zaplatili). Ale již druhým rokem za sebou nám necelé tři týdny před odletem z cestovky napsali, že pro nedostatek zájemců se zájezd ruší a máme smůlu. Buď ať zůstaneme na pobytu na Djerbě nebo ať si vybereme jiný poznávací zájezd. Na pobyt se určitě nechystáme a nabídnuté poznávačky jsou do míst, kde už jsme byli, nebo nás nezajímají.

Nakonec jsme již skoro byli rozhodnuti vzít děti do Neapolského zálivu a ukázat jim Neapol, Vesuv, Pompeje, Amalfi a Capri, ale na poslední chvíli jsme dostali tip na místní agenturu CK Bay, kde prý by nám mohli poradit i něco jiného. Ač jsem to nečekal, opravdu jsme udělali dobře, že jsme tam zajeli se pozeptat. Dostali jsme totiž tip na last moment pobyt v Tunisku od EXIM Touru, ne ovšem na Djerbě, ale v Sousse. To leží na rozdíl od jižní Djerby skoro uprostřed země a je možná odtud podnikat výpady i na sever do Tunisu a Kartága, i na jih na Saharu a do Matmaty. Za *** hotel Karavan s all inclusive jsme zaplatili o téměř 5.000 Kč na osobu méně, než je v ceníku, a za ušetřené peníze budeme podnikat výlety. Nemusíme se každou noc balit, máme postaráno o jídlo a pití, a nakonec uvidíme prakticky vše, co bylo v programu poznávačky.

Už jsme jen poděkovali FIRO Touru za obě nabízené možnosti, ale navrhli jsme jim možnost třetí, nejjednodušší. Ať nám vrátí peníze a my si dovolenou zařídíme podle sebe. Zajímavé, že je to nenapadlo, když už nám dovolenou i tak dost zkomplikovali. Peníze nám ale vrátili ochotně prakticky tentýž den, co jsme je o to mailem požádali. Nechali jsme je převést rovnou do CK Bay, odtud šla část do EXIM Touru, část asi zůstala v Bay jako provize a zbytek jsme měli za pár dnů zpět na kontě. Ukazuje se, že méně může být někdy více. FIRO Tour organizuje do Tuniska 4 různé poznávací okruhy, každý v několika termínech. Možná, kdyby zmenšil počet termínů i okruhů (program je prakticky identický, liší se skutečně jen drobnostmi), nerozmělnil by se zájem zákazníků natolik, že je nutné okruhy rušit pro nedostatek účastníků a FIRO Tour by třeba i více vydělal. Ale FIRO Tour předvádí, že svůj byznys celkem ovládá, jinak by se nedržel v silně čtyřce, takže má laická rada třeba vychází z nedostatku informací nebo zkušeností.

Propozice k odletu jsme dostali asi týden před odletem. Do Monastiru jsme odlétali ve 400, tedy ve 200 na letišti, zdánlivě jsme tedy získali den dovolené k dobru, ale den po probděné noci obvykle za moc nestojí. Když se přidají komplikace s ubytováním, pozdější odlet by možná byl výhodnější. Zato plánovaný odlet zpět domů 1545 byl optimální – do oběda budeme u bazénu, v klidu se naobědváme a ještě v rozumnou dobu budeme doma.

Od minulé dovolené jsem měnil zaměstnání, takže auto jsme tentokrát nenechávali na Pankráci, ale ve firemní garáži u Balabenky. EXIM Tours umožňuje klientům využít smluvní přepravy firmy Minibus Prague (www.minibusprague.cz) za zvýhodněnou cenu 380,- Kč za 4 osoby z kteréhokoliv místa v Praze až na letiště, za stejnou cenu pak i zpět, řidič sleduje přílety podle nahlášeného čísla letu a reaguje i na změnu příletu nebo zpoždění spoje. V noci měl řidič asi 15 minut zpoždění, ale včas zavolal, že na nás nezapomněl, ať počkáme.

Na letišti vše v pořádku, EXIM má dokonce pevnou přepážku mezi aerolinkami, let byl operován sice ČSA, ale jako charterový (EXIM Tours a FISCHER), takže míle do Frequent flyer programu OKplus se nám nenačítají. V noci jsme ani nečekali v letadle žádné velké jídlo, ale dostali jsme plnohodnotnou večeři, těstoviny s kuřecí směsí, jako obvykle u ČSA výborné, k tomu červená Frankovka z Habánských sklepů padla jako ulitá.